close
我向來沒有深厚的文學素養,雖然從小媽媽一直培養我念書的好習慣,但是我對不起她老人家,得過獎的書我會看到睡著,blog文字淺白粗俗,閱讀喜好可以用"膚淺"形容。

不過若要說我膚淺,我的程度還不至於到愛看非專業者靠名氣出的書,例如,啥美容書.瘦身書.如何變成公主女王踐踏男人等不合邏輯又文字錯置的那種。沒錯,我願意承認自己膚淺,但並不表示我樂意讓人誤解我腦殘。-->我試著看過幾次這種書,真的是從第一句狗屁不通到最後一句,看的我皺眉頭痛。

我平常都讀甚麼書,看甚麼網頁呢?照我朋友的說法,我的閱讀喜好,完全以"功能性""強烈意圖性"取勝。
除了從小跟著我姐養成愛看小說,沒事幻想風花雪月的愛情,被呵護的美感。(---> 靠邀,不是不想被人家認為我腦殘,還寫這見不得人的東西出來!)我只愛看"功能性強"的書,例如自我管理,CEO寫的管理公司書籍,如何成功管理自己,管理時間,管理人生目標,如何實踐自己的書。來英國之後我還是不改這習慣,網上下載的到的中文書就拿來細讀,英文網頁有空就啃,下載不到又極度想看的,就叫池上網幫我買,寄來英國拿來當奢侈的休閒。出國後陸續看完之前一直想看,卻又因工作&申請事宜忙碌一直擱置在旁的:富爸爸與窮爸爸,高效能人士的7個習慣,第8個習慣,秘密,孫子與情緒管哩,腦內革命,Do it tomorrow,最後一堂課,Mind Map,Get things done等書。還持續參與晨間日記,時間管理論壇,以及一些自我管理的blog.連MP3裡面都是這些書籍的語音課程。(老娘我是已經到走火入魔的境界了吧....)

強者我朋友小栗說,愛看這種書的人,個性隱藏著自卑,認為自己不夠好。我部分同意這個說法,但是我要做修正,我認為,愛看這種書的我,潛藏強烈的自我進步,認為自己不夠好,但是強烈相信自己可以再更好。

在英國的這一年,是自我學習的最好時機,沒人逼迫我做些甚麼本份之外的事情,讀書,完成論文,僅止而以。但是,我身旁的好友都這麼棒,這麼積極的在追求自我極致的進步。大家都在進步,我也要加快我的腳步,我們年輕,我們有衝勁,最重要的是,我們身旁都是機會。身旁有很棒的朋友,一直讓我很開心而且感恩。每一個階段,我都對自己有期許,在英國這年,我希望找到自己未來的方向,跟自己好好溝通,找到未來5年成長努力的方向。套句雅倫所說的:"要懂得生活,然後就會知道什麼是自己想要的,不是讓東西填滿自己。"我們這群幸運的孩子,向來就不是該擔心做不到甚麼,而是該找出"自己真正想做甚麼"。被一堆標籤貼著,找一大堆活動事情來做,We always do things right, but are we doing the right things? 除了堅持不間斷的晨間日記,每天自我反省,我還一直試圖在這些書當中,找到建議,技巧,方向,讓自己更好。

Plan,Plan,Plan。這是我讀這些書的目的。Randy Pausch在維吉尼亞大學的時間管理的演講裡強調"Fail to plan is planing to fail". 我在衝撞找方向,我希望做對的事情,而不是把事情做對。我想挑戰自己,但是重點是,我要挑戰自己甚麼。

這一堆大方向,narrow done到每天該做些甚麼。有沒有在做自己該做的事情,這些事情會不會讓你往你的目標前進。

我相信大家潛意識都知道自己該做些甚麼。大至存退休基金,計畫環遊世界,找工作換軌道,聯繫家人感情,小至今天要洗衣服,回mail,去健身房。每天都有必須做,應該做,可以做的事情一籮筐,甚至有些是我們也享受在其中的。但是當你必須增進自己英文字彙時,你寧願多打一場電動,多看10篇ptt的文章,多泡一杯咖啡。為什麼?

簡單來說就是抗拒原理。抗拒原理讓你覺得暫時逃脫於你該做的事情,會讓你快樂。久而久之,會變成習慣。這還可以扯到腦內嗎啡的分泌,但是我不想扯這麼多,我懂的也沒有醫學系的人多。

那要怎麼擺脫這種可悲的自我墮落的習慣?很簡單,騙過自己的大腦。忘記是在哪本書看到,你騙自己的大腦說其實你沒有要去做那件你該做的事情,你的大腦就不會抗拒,你也就能輕鬆面對這件事情了。

聽起來是不是跟軍購案,319槍擊案一樣懸疑弔詭?老實說,我一開始也這樣覺得。馬上覺得被呼攏的是在看這本書的老娘我,叫我呼巄我的大腦,娘的咧,在講哪國語言!?

不過這道理其實很好用,幫助我在卡住的日程中前進居很大的功勞。今天時間管裡的大師Mark Forster把這個理論簡單解釋於下方引述的文章,把一本書的章節大道理簡單化,推薦詳細閱讀。

不喜看英文的,我簡單解釋。騙自己的大腦說自己其實沒打算要做這件事情,只是簡單做些舉手之勞,這樣一來,在不知不覺中,你就會把事情完成。例如,你今天一定要洗衣服,但你卻不想動。你告訴自己,你只要把衣服的顏色分類就好,把白色挑出來,僅此而已。過了10分鐘,你可能就發現你把衣服分類好,而且放進洗衣機了。

這又可以跟另一個原理連結,一早起來,把要做的事情都先做10分之1,你就會心癢難耐,非常想把這些事情做完。萬事起頭難,開了頭,人類就會有把事情完成的衝動與渴望。這樣一來,很多事情就不會再被拖延,會順利完成了!(相關理論,也可與"吃掉那隻青蛙"-Eat That Frog! 21 Great Ways to Stop Procrastinating and Get More Done in Less Time此本書相通)

甚麼?你連騙自己都做不到?那你去打電動吧,不要來看我的網誌了,掰。

--------------------------------
"I'll Just Get the File Out”: Conquer Procrastination for Ever
DateThursday, July 31, 2008 at 12:01 by Mark Forster

(Original from: http://www.markforster.net/blog/2008/7/30/ill-just-get-the-file-out-conquer-procrastination-for-ever.html)

I am re-issuing some old articles as blog entries partly in order to get a new audience for them, and partly in order to get all my articles in one place. This is the second.

I’d be willing to bet that you, along with every other person reading this article, has at least one important project that would make an enormous difference to your life — if only you could get round to doing it!

In fact if you are procrastinating over only one important project you are a quite exceptional person. Most of us could produce a whole list of things we are procrastinating about. Not only do we procrastinate about things we’d really much prefer not to have to do at all (such as getting our tax returns in on time), but we even manage to procrastinate about things we are fully committed to and enjoy doing. Most authors love writing or they wouldn’t be authors, but “writer’s block” is so common that the phrase has become proverbial.

Strangely enough, for all the havoc that it wreaks in people’s lives, procrastination is extremely easy to overcome. All you have to do is to use the “I’ll just get the file out” technique and you will find that it will vanish out of your life.

Here’s how it works. When the inner voice of conscience tells you that you really must get moving on that important report, if you are like most people your usual reaction will be to find something else to do (such as tidying your pencils, making a cup of coffee, going and chatting to your friends, etc. etc.).

Instead say “I’ll just get the file out”. Once you’ve got the file out you have a choice: you can either put the file away again, or you can do some work on the report. It’s up to you. Nine times out of ten you will probably do at least some work on the report. And if you do the same thing the following day and then the following, the report will be completed before you know it.

This technique can be applied to virtually anything that you find yourself resisting. Yesterday afternoon (a Sunday) I felt that all I wanted to do was to veg out in front of the TV. But I had a whole load of tasks which I’d promised myself I’d do that afternoon, which included washing the dishes, mowing the lawn, going for a walk and writing some more of my book. I got myself moving by saying “I’ll just fill the washing up bowl with hot water”. Magically I found the washing up was done. Then I said “I’ll just get the lawnmower out of the shed”. Again magically I found the lawn had been mown. Then I said “I’ll just walk to the end of the front drive”. Fifty minutes later I got back from a long, fast walk through the woods and fields. And finally I said “I’ll just open the Word file for my book”. A thousand words later I felt very virtuous indeed!

There will be days when I say “I’ll just open the Word file for my book” and that will be all I do. But that doesn’t matter. The important thing is that I did something. And that will keep the project alive and developing.

Hey, how did this article get written? All I said was “I’ll just write the headline for the next article”!
-----------------------------

拎老師咧,老娘我在這裡義正嚴詞的說啥要消滅抗拒原哩,這篇文章還不就是因為抗拒寫論文才馬上生出來的!!還不快去找資料!吼~
arrow
arrow
    全站熱搜

    女人進階 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()